Revisions optomètriques a educació infantil

Durant el mes de febrer ens va visitar la Sra.Elisa Velasco optometrista  pediàtrica i ens va explicar la importància de la vista… ens va fer proves per valorar la qualitat de visió, eficàcia i processament de la informació que rebrem amb els ulls.

La visió és la capacitat que té el nostre cervell per entendre allò que els ulls veuen.
Dels cinc sentits, la visió es per defecte la principal entrada d’informació al cervell, per això més del 80% del que un nen aprèn entra pels ulls.

Vam  jugar a pirates per mesurar la vista de lluny i de prop amb un ull i després amb l’altre i enfocant amb un telescopi  vam descobrir quin és l’ull director motor ja que és el que escollim com a preferent per mirar.

Agudesa visual  és la capacitat dels ulls de veure-hi  nítid  a 6 metres de lluny i a 40 centímetres de prop. Valora la quantitat de vista que tenim amb ulleres,amb lents de contacte o sense. Quan no arriba al 100% pot ser  causat per  patologies oculars o  defectes refractius com la miopia, la hipermetropia o l’astigmatisme.

IMG_0197

A més a més ens va posar unes ulleres  que semblaven de robot i color blau  i  ens mirava amb una llumeta el fons d’ull…i així ens detectava errors refractius que es classifiquen en:
   

   *     Miopia:es veu borrós en visió de lluny perquè la imatge es forma per davant de la retina. La seva aparició pot ser deguda a factors hereditaris.

   *    Hipermetropia: es veu borrós de prop ja que comporta majors dificultats en l’enfocament de prop i si el cristal·lí no la compensa fent un esforç,la imatge es forma per darrere de la retina. De fet,l’hipermetrop pot realitzar un esforç acomodatiu i aconseguir veure-hi bé,però es generen símptomes d’estrés visual com mal de cap,cansament i borrositat en tasques de prop.     

  *    Astigmatisme: afecta tant la visió de lluny com de prop,es compensa amb lents tòriques i normalment és degut a una còrnia amb dos radis de curvatura, l’orientació de la qual determinarà l’eix de l’astigmatisme.

Així  l’objectiu és de prevenció i detecció de la ambliopia o ull gandul quan no arriba a aconseguir una agudesa visual (AV) igual de bona que la de l’altre ull.

L’origen d’aquest problema pot ser orgànic  ( a causa d’una patologia) o funciona l(manca de desenvolupament visual perquè no s’ha detectat el problema a una edat primerenca). Sovint pot anar associat a un estrabisme o alta graduació. 

Tot seguit vam jugar amb un dau amb dibuixets de colors  i el millor va ser quan vam veure amb unes ulleres màgiques una mosca enorme que semblava de veritat perquè podíem tocar les ales…

IMG_0171

L’avaluació de la binocularitat té com a finalitat la integració neurofisiológica de les imatges dels dos ulls.

Per això, cal realitzar proves tant de l’estat motor com de l’estat sensorial de la visió binocular.

  Perquè hi hagi una bona binocularitat (coordinació del dos ulls), les imatges que arriben al cervell han de ser com més semblants millor per poder fusionar-se i ser percebudes com una única imatge. El fet de que siguin una mica diferents, permet la percepció en tres dimensions (3D , visió estereoscòpica  o esteròpsia).Si la tenim,podrem gaudir de las imatges en 3D del cinema i serem més eficaços en els esports de pilota i en moltes altres activitats de la vida quotidiana.

Hi ha diferents trastorns de binocularitat; alguns es  veuen a simple vista en les persones que tenen estrabisme ( els que torcen un ull)  i d’altres que no s’aprecien a simple vista són els trastorns més habituals i  poden comportar fatiga o baix rendiment en tasques de lectura o escriptura.

Després ens va ensenyar un llibre ple de nombres de colors , animals i dibuixos amagats que havien d’endevinar…
IMG_0166

Ara parlarem de la visió del color que és una altra habilitat de les que formen la visió. És la capacitat de distingir correctament els colors.

En aquest  sentit  heu de saber que  existeix un problema que s’hereta dels  pares que es diu daltonisme i, qui el té, no pot distingir bé tos els colors. Afecta moltíssim més al gènere  masculí ja que ho patiu un 2% dels nens.

És important que la persona sàpiga que té aquest problema des de ben petita per tenir-ho en compte al col·legi i a totes les activitats del dia a dia. També aquesta afectació en un futur limitarà l’accés a algunes professions en que la bona discriminació del color és important. Existeixen diferents graus de deficiència al color i l’optometrista  els pot detectar amb una prova específica.

I per acabar havien de perseguir amb la nostra mirada una pilota vermella amb lletres negres que es movia…això sí que ningú ho esperava!!

IMG_0178

Per últim parlarem de la importància de la oculomotricitat  ja que és fonamental per analitzar la informació visual. Els principals símptomes que es poden fer sospitar que el nostre fill presenta dificultats en la motilitat ocular són:

  • Moure el cap per llegir.
  • Resseguir amb el dit per llegir.
  • Saltar-se línies ,lletres o paraules.
  • Lectura lenta i mala comprensió.
  • Espaiment inadequat entre les lletres.
  • Té dificultat copiant de la pissarra.
  • Es mareja amb el moviment o quan va en cotxe.
  • Es perd quan llegeix.
  • Fa transposició de lletres o paraules.
  • Confon “el” per “le”.

Una bona avaluació de la motilitat ocular inclou tres proves:

      1. Fixació: L’evaluem demanat al nen que mantingui la mirada en un objecte durant 10 segons. Només quan els ulls es mantenen quiets sobre un estímul podem discriminar i saber el que és. Està relacionat amb l’atenció.

2.Moviments de seguiment: Permeten mantenir la fixació sobre un objecte en moviment. És una habilitat molt important en la pràctica esportiva del futbol, tennis, bàsquet…

3.Moviments sacàdics: Imprescindibles en la lectoescriptura ja que són els salts que fan els ulls entre fixació i fixació . En la lectoescriptura s’activen els sacàdics de petita amplitud,cosa que permet el pas d’un punt a un altre,d’una síl·laba a una altra,d’una paraula a una altra…Per tant,quantes menys fixacions calgui fer, millor serà la velocitat lectora.

Després de la bona estona que vam passar amb l’ Elisa ens va acomiadar amb sugus i nosaltres amb un somriure!!

Moltes gràcies Elisa pel teu temps i la teva dedicació vers a la nostra escola.

Part del contingut pertany a la Campanya Visió i Aprenentatge en la qual he participat com optometrista especialitzada. Organitzada pel Col·legi d’Òptics Optometristes de Catalunya i amb el suport del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

Anuncis
Categories: ARTICLES | Deixa un comentari

Navegació d'entrades

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Bloc a WordPress.com.

%d bloggers like this: